Meditation

Har du også svært ved at give slip på tankerne og falde dybt ned i den meditative stilhed? Rigtig mange der gerne vil starte med at meditere oplever, at når de sætter sig for at meditere, så myldrer der tanker rundt i hovedet på en. Det er som om, vi har fyldt vores hverdag til bristepunktet med aktiviteter, og i de korte pauser vi har, der skynder vi os at fylde dem ud ved at kigge på vores telefon, tablet, pc eller tv.

meditere

Når vi sætter os, for at meditere og give slip på hverdagen, så er det som om hele vores væsen siger: aaaahhhhhhhhh eeendelig tid til bare at være alene med mig selv og alle de indtryk jeg har fået siden sidst jeg satte mig for at lave absolut ingenting. Indtrykkene begynder at stige op til overfalden, der endelig er blevet stille, så de kan blive sorteret. Vi har dermed ikke fred til at meditere, da vi fordøjer indtryk.

Mit bedste bud på en løsning, som de fleste kan gøre brug af er, at tage nogle korte pause hen gennem dagen, hvor du trækker vejret dybt 10 gange. Ikke 2 eller 3 gange men 10. Det vil her være muligt for nogle af ‘tanke boblerne’ at nå op til overfladen så der ikke er så meget der myldre rundt, når man sætter sig for at meditere. At være tålmodig i forhold til tanke mylderet og hele tiden stille og rolig få opmærksomheden tilbage på meditationen, er en øvelse, der skal gentages igen og igen. Vi danskere har ikke tradition i stor stil for meditation og for de fleste kræver det træning, at blive god til det.

Jeg meditere fast hver morgen inden børnene vågner til Sky’s Byond af Karunesh. Den varer kun 9 min., men til gengæld ved jeg, at jeg kan nå det i løbet af familiens morgenritual, og det giver ro til at få det gjort.

Del gerne via Facebooktwittermail

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.